Raport OIV – Międzynarodowej Organizacja Winorośli i Wina w 2019 roku: powierzchnia winnic ustabilizowała się na poziomie 7,4 miliona hektarów, produkcja wina spadła do około 260 mln hektolitrów, a konsumpcja do 244 mln hektolitrów. Międzynarodowy handel winem osiągnął rekordowe wielkości. Światowy kryzys gospodarczy wywołany pandemią COVID-19 dotknie również sektor winiarski – podsumowanie rynek wina w 2019.

Powierzchnia winnic na świecie stabilizuje się – rynek wina w 2019
Całkowita powierzchnia winnic na świecie wynosi około 7,4 miliony hektarów i do roku 2016 utrzymuje się na podobnym poziomie. Stabilizacja powierzchni winnic ma miejsce głównie w krajach Unii Europejskiej, oscylując wokół 3,2 mln ha, w tym Hiszpania 0,96 mln ha, Francja 0,79 mln.ha, Włochy 0,70 mln ha.

W Azji od dłuższego czasu następuje wzrost powierzchni winnic. Wprawdzie Chiny z powierzchnią 0,85 mln ha zajmują drugie miejsce na świecie po Hiszpanii, to ostatnio uprawy winorośli nieco zmniejszają się. Także w USA od 2014 roku powierzchnia winnic zmniejsza się do 0,40 mln. ha w 2019 roku. Spadkową tendencję odnotowują także kraje Ameryki Południowej, z wyjątkiem Peru.
Po rekordowym roku 2018 produkcja wina wraca do długoletniej średniej – rynek wina w 2019
Szacuje się, że w 2019 roku światowa produkcja wina wyniosła około 260 mln hl, czyli prawie 11,5% (35 mln hl) mniej aniżeli w roku poprzednim. Znaczny udział w produkcji globalnej mają ciągle kraje europejskie.
Włochy 47,5 mln hl, Francja 42,1 mln hl i Hiszpania 33,5 mln. hl razem stanowią 48% produkcji światowej, choć w stosunku do 2018 ich produkcja znacznie zmniejszyła się, podobnie jak w innych krajach UE. Największe spadki odnotowały Niemcy (-12%), Węgry (-34%), Austrii (-10%). Jednie w Portugalii produkcja wzrosła o 10%, do 6,7 mln hl.

W Chinach wyprodukowano 8,3 mln hl wina, mniej o 10% aniżeli w 2018r. W USA 24, 3 mln hl podobnie jak w 2018. Argentyna 13 i Chile 12 mln hl Australia już drugi rok spadek
Konsumpcja wina na świecie – rynek wina w 2019
W 2019 roku konsumpcji wina na świecie wyniosła około 244 mln hl, czyli niewiele więcej niż w roku poprzednim. Czołówkę otwierają niezmiennie.
Stany Zjednoczone, konsumując rekordową wielkość 33 mln hl, wyprzedzając Francję, Włochy i Hiszpanię.

Po 20 latach ciągłego wzrostu konsumpcja wina w Chinach w latach 2018-2019 spada do poziomu 17,8 mln.hl. Niewielki wzrost konsumpcji nastąpił w krajach Ameryki Południowej, w Argentynie do wielkości 8,5 mln hl oraz w Chile do 2,4 mln.hl.
Ekspansja handlu światowego winem
Globalny eksport wina w 2019 roku osiągnął rekordowe105,8 mln, hl i wartość 31,8 mld Eur. Największy wzrost eksportu wina odnotowały Włochy, Hiszpania i Chile, natomiast duży spadek eksportu Australia, głównie z racji redukcji sprzedaży na rynku chińskim.
Trzy kraje, Włochy, Hiszpania i Francja eksportują łącznie 57 mln hl, czyli 54% całości eksportu.
Francja potwierdza swoją pozycje światowego lidera wartości eksportu wina -9,8 mld EUR. Także Włochy i Nowa Zelandia zwiększyły wartość eksportu wina. Z kolei spadek przychodów z eksportu wina odnotowała Hiszpania.
Najwięksi importerzy wina, Niemcy (14,6 mln hl), Wielka Brytania i USA importują łącznie 40,4 mln hl czyli 38% całego importu. Duży spadek importu wina nastąpił w Chinach, ponad 11% w stosunku do roku 2018, co dotknęło zwłaszcza wino australijskie oraz jakościowe wino francuskie.
Złe perspektywy na 2020 rok
Rok 2020 na rynku wina będzie pod wpływem nadzwyczajnej sytuacji zdrowotnej i gospodarczej związanej z pandemia koronawirusa. Efektem kryzysu będzie silny spadek konsumpcji i cen wina. Spadną przychody , dochody i zyski firm winiarskich, wiele z nich będzie wymagać finansowego wsparcia.
Dyrektor Generalny OIV Pau Roca stwierdził, że obecny kryzys sektora winiarskiego można porównać do tego jaki miał miejsce pod koniec II Wojny Światowej.
– wtrącenie.
Kryzys dotyka szczególnie branżę HORECA – hotele, restauracje, bary które w Europie w krajach turystycznych strefy śródziemnomorskiej są tradycyjnie ważnym ośrodkami konsumpcji wina i klientami firm winiarskich. Spadku sprzedaży wina w tym sektorze nie zrównoważy sprzedaż w handlowych sieciach detalicznych, zwłaszcza – że tutaj także są ograniczenia.

Następuje ważna zmiana organizacji rynku wina. Kanały dystrybucji przesuwają się w kierunku sprzedaży on-line. Zamknięcie sektora HORECA wywoła w Europie spadek wolumeny konsumpcji wina o 35% i o 50% wartości sprzedaży. Szczególnie ucierpią kraje turystyczne – Włochy, Hiszpania, Grecja, Portugalia, gdzie sektor turystyki jest istotnym składnikiem dochodu narodowego.
Sprzedaż wina w handlu detalicznym nie będzie wystarczająca dla równoważenie efektów negatywnych. Wyniki badan Global Data COVID-19 z 11 krajów wskazują, że 35% konsumentów przestało lub zmniejszyło kupowanie wina, a tylko 13% zwiększyło.
Wprawdzie w niektórych krajach europejskich następuje stopniowe ograniczanie restrykcji, np. we Włoszech w niektórych regionach otwierane są pizzerie i bary na wynos pojawia się pytanie na ile konsumenci czy turyści będą zdecydowani zaufać nowym warunkom. Z pewnością potrwa to dłuższy czas.