Rynek wina w 2019 roku i perspektywy na rok 2020

Sprawdź, o czym jest dzisiejszy wpis...

Spis Treści:

Raport OIV – Międzynarodowej Organizacja Winorośli i Wina w 2019 roku: powierzchnia winnic ustabilizowała się na poziomie 7,4 miliona hektarów, produkcja wina spadła do około 260 mln hektolitrów, a konsumpcja do 244 mln hektolitrów. Międzynarodowy handel winem osiągnął rekordowe wielkości. Światowy kryzys gospodarczy wywołany pandemią COVID-19 dotknie również sektor winiarski – podsumowanie rynek wina w 2019.

Rynek wina w 2019.
Raport OIV.

Powierzchnia winnic na świecie stabilizuje się – rynek wina w 2019

Całkowita powierzchnia winnic na świecie wynosi około 7,4 miliony hektarów i do roku 2016 utrzymuje się na podobnym poziomie. Stabilizacja powierzchni winnic ma miejsce głównie w krajach Unii Europejskiej, oscylując wokół 3,2 mln ha, w tym Hiszpania 0,96 mln ha, Francja 0,79 mln.ha, Włochy 0,70 mln ha.

Winnice u podnóża Andów w Chile.

W Azji od dłuższego czasu następuje wzrost powierzchni winnic. Wprawdzie Chiny z powierzchnią 0,85 mln ha zajmują drugie miejsce na świecie po Hiszpanii, to ostatnio uprawy winorośli nieco zmniejszają się. Także w USA od 2014 roku powierzchnia winnic zmniejsza się do 0,40 mln. ha w 2019 roku. Spadkową tendencję odnotowują także kraje Ameryki Południowej, z wyjątkiem Peru.

Po rekordowym roku 2018 produkcja wina wraca do długoletniej średniej – rynek wina w 2019

Szacuje się, że w 2019 roku światowa produkcja wina wyniosła około 260 mln hl, czyli prawie 11,5% (35 mln hl) mniej aniżeli w roku poprzednim. Znaczny udział w produkcji globalnej mają  ciągle kraje europejskie.

Włochy 47,5 mln hl, Francja 42,1 mln hl i Hiszpania 33,5 mln. hl razem stanowią 48% produkcji światowej, choć w stosunku do 2018 ich produkcja znacznie zmniejszyła się, podobnie jak w innych krajach UE. Największe spadki odnotowały Niemcy (-12%), Węgry (-34%), Austrii (-10%). Jednie w Portugalii produkcja wzrosła o 10%, do 6,7 mln hl.

Produkcja wina.

W Chinach wyprodukowano 8,3 mln hl wina, mniej o 10% aniżeli w 2018r. W USA 24, 3 mln hl podobnie jak w 2018.  Argentyna 13 i Chile 12 mln hl Australia już drugi rok spadek

Konsumpcja wina na świecie – rynek wina w 2019

W 2019 roku konsumpcji wina  na świecie wyniosła  około 244 mln hl, czyli niewiele więcej niż w roku poprzednim. Czołówkę otwierają  niezmiennie.

Stany Zjednoczone, konsumując rekordową wielkość 33 mln hl, wyprzedzając Francję, Włochy i Hiszpanię.

Degustacja wina.

Po 20 latach ciągłego wzrostu konsumpcja wina w Chinach w latach 2018-2019 spada do poziomu 17,8 mln.hl. Niewielki wzrost konsumpcji nastąpił w krajach Ameryki Południowej, w Argentynie do wielkości 8,5 mln hl oraz w Chile do 2,4 mln.hl.

Ekspansja handlu światowego winem

Globalny eksport wina w 2019 roku osiągnął  rekordowe105,8 mln, hl i wartość 31,8 mld Eur. Największy wzrost eksportu wina odnotowały Włochy, Hiszpania i Chile, natomiast duży spadek eksportu Australia, głównie z racji redukcji sprzedaży na rynku chińskim.

Trzy kraje, Włochy, Hiszpania i Francja eksportują łącznie 57 mln hl, czyli 54% całości eksportu.

Francja potwierdza swoją pozycje światowego lidera wartości eksportu wina -9,8 mld EUR. Także Włochy i Nowa Zelandia zwiększyły wartość eksportu wina. Z kolei spadek przychodów z eksportu wina odnotowała Hiszpania.

Najwięksi importerzy wina, Niemcy (14,6 mln hl), Wielka Brytania i USA importują łącznie 40,4 mln hl czyli 38% całego importu. Duży spadek importu wina nastąpił w Chinach, ponad 11% w stosunku do roku 2018, co dotknęło zwłaszcza wino australijskie oraz jakościowe wino francuskie.

Złe perspektywy na 2020 rok

Rok 2020 na rynku wina będzie pod wpływem nadzwyczajnej sytuacji zdrowotnej i gospodarczej związanej z pandemia koronawirusa. Efektem kryzysu będzie silny spadek konsumpcji i cen wina. Spadną przychody , dochody i zyski firm winiarskich, wiele z nich będzie wymagać finansowego wsparcia.

Dyrektor Generalny OIV Pau Roca stwierdził, że obecny kryzys sektora winiarskiego można porównać do tego jaki miał miejsce pod koniec II Wojny Światowej.

– wtrącenie.

Kryzys dotyka szczególnie branżę HORECA – hotele, restauracje, bary które w Europie w krajach turystycznych strefy śródziemnomorskiej są  tradycyjnie ważnym ośrodkami konsumpcji wina i klientami firm winiarskich. Spadku sprzedaży wina w tym sektorze nie zrównoważy sprzedaż w handlowych sieciach detalicznych, zwłaszcza – że tutaj także są ograniczenia.

Następuje ważna zmiana organizacji rynku wina. Kanały dystrybucji przesuwają się w kierunku sprzedaży on-line. Zamknięcie sektora HORECA wywoła w Europie spadek wolumeny konsumpcji wina o 35% i o 50% wartości sprzedaży. Szczególnie ucierpią kraje turystyczne – Włochy, Hiszpania, Grecja, Portugalia, gdzie sektor turystyki jest istotnym składnikiem dochodu narodowego.

Sprzedaż wina w handlu detalicznym nie będzie wystarczająca dla równoważenie efektów negatywnych. Wyniki badan Global Data COVID-19 z 11 krajów wskazują, że 35% konsumentów przestało lub zmniejszyło kupowanie wina, a tylko 13% zwiększyło.

Wprawdzie w niektórych krajach europejskich następuje stopniowe ograniczanie restrykcji, np. we Włoszech w niektórych regionach otwierane są pizzerie i bary na wynos pojawia się pytanie na ile konsumenci czy turyści będą zdecydowani zaufać nowym warunkom. Z pewnością potrwa to dłuższy czas.

Picture of prof. Marek Rekowski

prof. Marek Rekowski

Zostaw swój komentarz!

Dodaj komentarz

Wesprzyj moją pracę!

Zapisz się do newslettera!

Partnerzy bloga

Kim jest autor bloga?

Winnica Profesora - autor, prof. Marek Rekowski.

prof. Marek Rekowski

Profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli. Amator i znawca wina, autor książek Światowe rynki wina oraz Przewodnik po świecie wina i wykładów z zakresu ekonomii wina. Popularyzator wiedzy o winie.

Książka dla miłośników wina!

Winnica Profesora - książka.

Wina dla konesera...

Szukasz czegoś?