Pandemia zwiększa zakupy wina

Sprawdź, o czym jest dzisiejszy wpis...

W związku z pandemią koronawirusa w wielu krajach zamknięto restauracje, bary, wprowadzono kwarantannę dla tysięcy osób, a wiele firm wysłało swoich pracowników do domu, gdzie wykonują pracę zdalnie. Sytuacja pandemii wywołała w niektórych krajach nieoczekiwaną reakcję na rynkach napojów alkoholowych. W ciągu kilku tygodni zakupy wina, piwa, whiskey gwałtownie wzrosły.

W ekonomii zjawisko to znane jest pod nazwą efektu antycypacji popytu. Zapowiedź  znacznego wzrostu ceny, spodziewane ograniczenia podaży, dostępu do produktu jaki może nastąpić w niedalekiej przyszłości, skłaniają konsumentów do przyspieszenia decyzji zakupów. Przewidując pozostawanie w domu i ograniczenia w przemieszczaniu się ludzie tworzą zapasy różnych produktów, w tym wina. Stąd zwiększony popyt na wino, zwłaszcza w krajach gdzie jest ono elementem kultury gastronomicznej i życia społecznego – Francja, Włochy, Hiszpania, lub gdzie konsumuje się go duże ilości, tak jak w USA Równocześnie popyt przesuwa się z restauracji, barów i hoteli, które zamknięto.

Wejście do restauracji

W USA, gdzie wypija się najwięcej wina na świecie, około 30 milionów hektolitrów rocznie, w tym 1/3 z importu, sprzedaż napojów alkoholowych ze sklepów detalicznych wzrosła w ciągu ostatnich tygodni o 55%, a sprzedaż online o ponad 240% w stosunku do tego samego okresu sprzed roku.

Według  analizy amerykańskiego rynku (raport Nilsena) sprzedaż wina wzrosła o 66%, a w  największym segmencie cenowym 11-23$  aż o 82%. Wzrost ma miejsce głównie w formie online, która stanowi ponad 70% całej sprzedaży alkoholi.

Duży wzrost obrotów odnotowują wielkie firmy produkcji i sprzedaży napojów alkoholowych. W ciągu miesiąca obroty firmy Diageo wzrosły o około 20%, Constellation Brands i Pernod Ricard o prawie 23% , a Brown-Forman, głównego dostawcy Burbona Jack Daniels zwiększyły się o 29%.

Oferta win w dużej sieci handlowej

We Włoszech produkcja spada, handel i turystyka są w kryzysie, lecz w czasie kwarantanny konsumpcja wina wzrosła. Dyrektor Tannico, jednej z największych firm detalicznych online podkreśla, że na początku marca wzrost sprzedaży wina był niewielki, lecz w następnych tygodniach, kiedy wiele firm zamykało działalność, sprzedaż wzrosła o 100%, do historycznie wysokiego poziomu. Być może jest to początek nowej tendencji na włoskim rynku wina.

Kiedy Premier Boris Johson ogłosił  zakaz zgromadzeń oraz powiedział, że ludzie mogą opuszczać mieszkanie tylko w celu kupna produktów podstawowych lub w związku z pracą, sprzedaż napojów alkoholowych dużego detalisty 31 Dover wzrosła aż o 400%. Także producenci wzmacnianego wina Porto potwierdzają wzrost zamówień na wino nie tylko w Portugalii, lecz także z innych krajów, m.in. z Korei Południowej.

Jednak nie na wszystkie wina popyt zwiększył się. Najbardziej na zamknięciu restauracji, barów i hoteli ucierpiał szampan. Tam bowiem najwięcej się go wypija. Zwłaszcza we Francji, gdzie w sektorze HOREKA sprzedaje się prawie 50% całej sprzedaży szampana.

W reakcji na zmiany rynkowe powstają nowe formy w mediach społecznościowych łączące amatorów wina, takie jak idrinkhome czy iobevacasa a także nowe rozwiązania B do C, łączące biznes winiarski z konsumentem, np .Smart Testing przeprowadza testowanie wina łącząc online winiarnię z konsumentem w jego domu.

Zakupy wina w Polsce

W Polsce antycypacja popytu na wino ma bardzo ograniczony zasięg. Wprawdzie sklepy specjalistyczne z winem są otwarte lecz sprzedaż nie wykazuje wzrostu, zwłaszcza w galeriach, gdzie obecność klientów jest niewielka. Także handel online jest z racji przepisów marginalny. Nawet największy sklep internetowy Lidla działa na zasadzie odbioru kupionego wina w wybranym sklepie, do którego dzisiaj dostęp jest ograniczony.

Na podstawie: ideaiwine, tecnovino, the Drink Business, Le Figaro vin.

Picture of prof. Marek Rekowski

prof. Marek Rekowski

Zostaw swój komentarz!

Dodaj komentarz

wesprzyj moją pracę!

newsletter

partnerzy

autor

Winnica Profesora - autor, prof. Marek Rekowski.

prof. Marek Rekowski

Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli. Amator i znawca wina, autor książek Światowe rynki wina oraz Przewodnik po świecie wina i wykładów z zakresu ekonomii wina. Popularyzator wiedzy o winie.

dla miłośników wina

Winnica Profesora - książka.

Sprawdź mój przewodnik!

Książka "Przewodnik po świecie wina" adresowana jest do początkujących i nieco bardziej zaawansowanych amatorów wina.

wino dla konesera

szukaj

ostatnie wpisy

kategorie

NEWSLETTER

Zapisz się i dostawaj informacje o nowych wpisach.

KIM JESTEM
Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli.
WSPARCIE MOJEJ PRACY