Najdroższe marki wina 2023 roku

Każdego roku Brand Finance publikuje raport o najbardziej wartościowych markach wina. Jakie są najdroższe marki wina 2023, są zaskoczenia?

Każdego roku Brand Finance publikuje raport o najbardziej wartościowych markach wina. Na tegorocznej liście w pierwszej dziesiątce dominują marki szampana. Natomiast największy wzrost w rankingu odnotowała marka Changyu z Chin oraz australijski Penfolds. Jakie są najdroższe marki wina 2023?

Najdroższe marki wina 2023, które są najbardziej wartościowe?

Najdroższą marką – wycenioną na 1.3 miliarda USD – jest szampan Moet & Chandon. Na drugim miejscu uplasowała się marka Changyu, czyli najstarszego i największego producenta wina w Chinach – wyceniona na 1.2 miliarda USD. Brand Finance podkreśla, że ogromny i rosnący rozmiar chińskiego rynku wina oznacza, że ​​marka Changyu jest i będzie niezwykle cenna. Jednak najszybciej – bo aż o 48% – wzrosła wartość wina australijskiego Penfolds. Wszystko to pomimo ceł handlowych jakie na wina z Australii nałożono w Chinach, jednym z największych rynków sprzedaży australijskich win.

Najszybciej rozwijającą się marką wina w tym roku okazał się Penfolds, odnotowując niezwykły wzrost wartości marki o 48% i uzyskując wartość 659 mln USD oraz drugą najwyższą ocenę siły marki – AAA. Sukces firmy Penfolds można przypisać podejściu zorientowanemu na konsumenta, opartemu na nowych technologiach i innowacjach. Ponadto doceniono zaangażowanie Penfolds w zrównoważony rozwój.

Najdroższe marki wina 2023 wycinek z raportu.

Najdroższe marki wina 2023, pierwsza 10

  1. Moet & Chandon – LVMH, Francja;
  2. Changyu- Changyu Pioneer Wine Company, Chiny;
  3. Chandon, USA;
  4. Veuve Clicquot – LVMH, Francja;
  5. Dom Pérignon – LVMH, Francja;
  6. Barefoot Wine – E&J Gallo, USA;
  7. Penfolds – Tresaury Wine Estate, Australia;
  8. Beringer – Tresaury Wine Estate, Australia;
  9. Concha Y Toro, Chile;
  10. Jacob’ s Creek- Pernod Ricard, Francja.

Nieprzypadkowo najdroższe marki należą do największych na świecie firm winiarskich – australijskiej Tresaury Wine Estate, chilijskiej Concha y Toro, amerykańskiej E&J Gallo, francuskiej Pernod Ricard czy – słynnej, francuskiej firmy marek luksusowych LVMH – Louis Vuitton Moët Hennessy. Firmy te działają w skali globalnej i sprzedają wina w wielu krajach, wydając przy tym ogromne środki na promocję i reklamę marki. Światowy zasięg rynku i dochody ze sprzedaży sięgające miliardów dolarów rocznie stanowią o bardzo wysokiej wycenie maki ich win.

„W sektorze Wine & Champagnes wina radziły sobie lepiej pod względem wzrostu wartości marki. Szampany z najwyższej półki zrobiły furorę. Trudne warunki uprawy, ograniczona dostępność i wzrost cen skłoniły niektórych konsumentów do wyboru alternatywnych win musujących z niższej półki. Dla osób mniej dotkniętych trudną sytuacją finansową może to wynikać z tego, że nie chcą wyglądać wulgarnie lub ostentacyjnie, oddając się luksusowym produktom, gdy inni zmagają się z rosnącymi kosztami utrzymania”

Henry Farr, zastępca dyrektora w Brand Finance, powiedział o ustaleniach.

Najdroższe marki wina 2023 – niespodzianka z Chin!

Dla wielu nazwa Changyu mówi niewiele. Tymczasem jest to najstarsza i największa firma winiarska w Chinach. Założona w 1892 roku, dziś zajmuje dzisiaj blisko 50% krajowego rynku wina. W 2022 roku wartość konsumpcji chińskich win wyniosła około 20 miliardów USD. Właśnie ogromnemu i szybko rosnącemu rynkowi chińskiego wina produkowanego w kraju, przypisuje się nieoczekiwany wzrost pozycji marki Changyu na drugie miejsce wśród najwyżej wycenianych marek wina na świecie.

Najdroższe marki wina 2023.

Siedziba firmy Chateau Changyu w Yantai, Wikipedia.

Oprócz zajęcia drugiego miejsca jako najcenniejszej marki wina, Changyu została uznana przez Brand Finance za najsilniejszą markę wina w 2023 r. po tym, jak uzyskała imponujący wynik AAA. Wyróżnienie to przypisuje się konsekwentnemu wzrostowi siły marki w ciągu trzech kolejnych lat. Warto nadmienić, że firma Changyu spopularyzowała w Chinach czerwoną odmianę Cabernet Gernischt (odmiana carmenere), z której pierwsze wino – pod nazwą Noble Dragon – wyprodukowała w 1931 roku. Dzisiaj jest to wino dobrze zrównoważone o smaku czerwonych owoców i dojrzałych taninach.

Chiny wskakują na listę najdroższe marki wina 2023.

Wino Noble Dragon Changyu z odmiany Cabernet Gernischt wyprodukowano po raz pierwszy w 1931 roku.

Pomimo wzrostu wyceny, największy producent wina w Chinach blednie w porównaniu z Kweichow Moutai – najbardziej znanym producentem wódki Baijiu w kraju, której marka została wyceniona na ponad 2.3 miliarda USD.

Jak wycenić markę wina?

Marka produktu – na przykład wina, ale nie tylko – jest wartością niematerialną i należy do aktywów własności intelektualnej firmy. Według Brand Finance, wartość marki jest rozumiana jako korzyść ekonomiczna NETTO, którą właściciel marki osiągnąłby udzielając licencji na markę na wolnym rynku. Natomiast siła marki to skuteczność wyników marki na podstawie niematerialnych wskaźników w stosunku do jej konkurentów. Do obliczania wartości marki stosuje się różne metody. Jedną z nich – wykorzystywaną przez Brand Finance – jest metodologia ulgi licencyjnej (Royalty Relief).

Metoda ulgi licencyjnej w określaniu wartości marki zawiera zarówno elementy wyceny rynkowej, jak i dochodowej. W ujęciu rynkowym uwzględnia się opłaty licencyjne z podobnych umów licencyjnych, natomiast w podejściu dochodowym wykorzystuje się szacunki przychodów, stopy wzrostu, stawek podatkowych czy stóp dyskontowych. W ten sposób oblicza się ile firma zaoszczędziłaby na hipotetycznych opłatach licencyjnych – gdyby była właścicielem składnika aktywów – zamiast licencjonować go od strony trzeciej. Innymi słowy, wartość składnika niematerialnego aktywów – na przykład wspomnianej marki wina – opiera się na kosztach, których firma mogłaby uniknąć, nie płacąc opłaty licencyjnej ani tantiem za jego użytkowanie.

Picture of prof. Marek Rekowski

prof. Marek Rekowski

Zostaw swój komentarz!

Dodaj komentarz

wesprzyj moją pracę!

newsletter

partnerzy

autor

Winnica Profesora - autor, prof. Marek Rekowski.

prof. Marek Rekowski

Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli. Amator i znawca wina, autor książek Światowe rynki wina oraz Przewodnik po świecie wina i wykładów z zakresu ekonomii wina. Popularyzator wiedzy o winie.

dla miłośników wina

Winnica Profesora - książka.

Sprawdź mój przewodnik!

Książka "Przewodnik po świecie wina" adresowana jest do początkujących i nieco bardziej zaawansowanych amatorów wina.

wino dla konesera

szukaj

ostatnie wpisy

kategorie

NEWSLETTER

Zapisz się i dostawaj informacje o nowych wpisach.

KIM JESTEM
Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli.
WSPARCIE MOJEJ PRACY