Czy eksperci mają rację?

Sprawdź, o czym jest dzisiejszy wpis...

Niedawno Lidl uruchomił sprzedaż wina poprzez stronę w Internecie. Oferowane wina z różnych krajów, regionów i od różnych producentów oceniają dwaj eksperci – Richard Banpfield oraz Michał Jancik , posługując się skalą 100 punktów. W Winnicy Profesora wina ocenia się w skali 6-punktowej, nawiązującej od ocen szklonych, od oceny 2- niedostatecznej do 6-celującej. Czy oceny ekspertów są wiarygodne, czy eksperci mają rację?

Eksperckie oceny wina

Oferta rynkowa winiarzy sięga setek a nawet tysięcy win, pochodzących z całego świata. Wobec ogromu  możliwości wyboru konsument jest często bezradny.

Pytaniem często zadawanym przez wielu z nas jest to, czy wino, które zamierzamy kupić ma odpowienią jakość i jest warte swojej ceny ? Niestety, o jakości wina i naszym zadowoleniu z zakupu możemy się dowiedzieć dopiero po otwarciu butelki i spróbowaniu wina. Dlatego poszukujemy informacji o winach, przekazywanych przez ekspertów.

Niezależne oceny  wina prezentują na łamach czasopism winiarskich oraz w Internecie liczni eksperci, dziennikarze oraz inne ośrodki opiniotwórcze, np. blogerzy. Niekiedy są to działania typowo marketingowe, mające na celu kształtowanie gustów konsumentów wina. Równocześnie na coraz bardziej konkurencyjnym rynku oceny te mają istotne znaczenie dla producentów wina, bowiem uzyskanie przez wino wysokich notowań przekłada się na wzrost sprzedaży.

Kształtowanie gustów konsumenta jest szczególnie skuteczne tam, gdzie o ocenie produktu decydują w dużym stopniu liczne cechy jakościowe, gdzie decyduje przede wszystkim subiektywna ocena użyteczności, a mniej obiektywne wartości użytkowe. Wino jest tego doskonałym przykładem. Czasy, kiedy wino traktowano jako napój zaspokajający jedną z głównych potrzeb biologicznych człowieka, minęły już dawno. Współcześnie wino pije się coraz częściej dla przyjemności, łącząc je z przyjemnościami kulinarnymi oraz przebywaniem w miłym towarzystwie. Dobre i drogie wina towarzyszą licznym przyjęciom i spotkaniom biznesowym, obiadom wydawanym przez instytucje rządowe na cześć gości itp. Najdroższe wina zaspokajają popyt na rynku snobistycznym. Niektóre wina są także przedmiotem długookresowych inwestycji.

Faktycznie jednak tylko konsumenci posiadający sporą wiedzę o winie zachowują dużą  niezależność w wyborze wina i w mniejszym stopniu ulegają opiniom ekspertów.  Dlatego w krajach o długiej tradycji i wysokiej kulturze w konsumpcji wina, we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, wpływ list rankingowych wina na decyzje indywidualnego konsumenta jest mniejszy aniżeli w krajach, gdzie do koszyka masowych dóbr konsumpcyjnych wino trafiło  niedawno.

Popularne systemy oceny wina

Najbardziej znany jest 100 punktowy system oceny wina wylansowany przez amerykańskiego znawcę i eksperta wina Roberta Parkera. Stosowany jest także przez znane czasopisma winiarskie Wine Spectator, Wine Enthusiast oraz Decanter. We Francji do ocen wina stosuje się skalę  20 punktów. Popularne są także oceny oznaczone gwiazdkami.

Oceny Roberta Parkera oraz znanych czasopism winiarskich

100 punktowy system oceny wina wprowadził w 1978 roku Robert Parker, publikując go w czasopiśmie Wine Advocate. Rober Parker uznawany jest przede wszystkim za specjalistę w ocenach francuskich win z Bordeaux, choć dzisiaj wielu producentów wina na całym świecie zabiega o jego opinię na temat swoich produktów. Skalę 100 punktową stosują także największe  czasopisma winiarskie – Wine Spectator, Wine Entousiast oraz Decanter.

Punktowe oceny Roberta Parkera są następujące:

–  60 punktów oznacza wino możliwe do zaakceptowania,

–  dopiero ocena w okolicach 80 punktów wskazuje na wino godne konsumpcji,

–   powyżej 90 punktów otrzymuje wino wyróżniające się,

–  100 punktów osiągają wina nadzwyczajne, których według Parkera jest niewiele.

We Francji stosuje się 20 punktowy system ocen wina.

System nawiązuje do francuskiej skali ocen szkolnych, gdzie ocena poniżej 10 punków za egzamin dyskwalifikuje ucznia, natomiast oceny wyższe są gradacją aż do 20 punktów. Ocena 20 punktowa jest traktowana jako idealna i zdarza się niezwykle rzadko, aby francuski uczeń taką ocenę otrzymał. Podobnie, nieliczne są wina oceniane na 20 punktów.

Oceny wina są następujące:

14-15 punktów uzyskuje wino dobre,

16-18 wino bardzo dobre,

powyżej 18 punktów otrzymuje wino znakomite (wybitne).

Oceny win w skali 20 punktowej publikują czołowe francuskie czasopisma, takie jak La Revue du Vin de France, Le Figaro, Gault&Millau a także tacy znani eksperci jak Jancis Robinson.

Oceny wielu win przez znanych ekspertów, zarówno w skali 100 jak i 20 punktów, można znaleźć m.in. na stronie wine searcher.

wine

Historyczny werdykt ekspertów – Kalifornia wygrywa z Francją

Ponad czterdzieści lat temu w Paryżu wina z Kalofornii wygrały z wielkimi winami z Francji. Do tego momentu Francja była niekwestionownym, światowym liderem win jakościowych.

Wszystko odwrócił Steven Spurrier, brytyjski handlowiec winem, który 24 maja 1976 roku zorganizował w Paryżu degustację najlepszych win francuskich i kalifornijskich. Przyznał później, że nie spodziewał się zwycięstwa win amerykańskich. Do oceny win zaprosił uznanych znawców wina. Degustacja na ślepo odbyła się w hotelu InterContinantel, a ekspertom zaprezentowano prestiżowe, czerwone wina z Bordeaux i białe z Burgundii, natomiast z Kalifornii pochodziły wielkie wina z odmian cabernet i chardonnay.

Degustacja Paryż 1876

źródło: Bella Spurrier

Eksperci oceniają na ślepo wina podczas słynnej degustacji zorganizowanej w 1976 roku w Paryżu.

Ku ogromnemu zdziwieniu jurorów i śledzącej wydarzenie publiczności, zarówno w grupie win białych jak i czerwonych pierwsze miejsce zajęły wina z Kalifornii – Château Montelena 1973 przed Roulot – Meursault 1er cru Charmes 1973 (Burgundia) oraz Stag’s Leap Wine Cellars 1973 przed Château Mouton-Rothschild 1970 (Bordeaux).

Oceny ekspertów obaliły przekonanie, że wysokiej jakości wina powstają tylko we Francji. Degustacja w Paryżu skierowała uwagę konsumentów na wina spoza Europy i zapoczątkowała zmiany na światowym rynku wina.

Czy eksperci mają rację?

Eksperci oceniają wino na podstawie analizy sensorycznej – wzrokiem oceniają kolor wina, węchem jego bukiet zapachowy a zmysłem smaku analizują budowę i równowagę smakową wina. Jest wiele określeń na każdą z ocenianych cech wina. Tak więc, oceny ekspertów mają z natury charakter subiektywny i nie zawsze muszą być zgodne z oceną własną konsumenta.

Należy zaznaczyć, że oceny ekspertów mogą być rozsądną miarą jakości wina, choć ich wpływ na ceny  jest niekiedy przeszacowywany. Wynikać to może z faktu, że punkty przyznane winu są przeciętną ocen  każdego z ekspertów i mogą pojawiać się specyficzne błędy w ocenach. Oczywiście eksperci przypisują różne oceny jakości każdemu winu, a ostateczny wynik jest wypadkową ocen.

Różnice w ocenach wina są niekiedy znaczne, co świadczy o ich subiektywnym charakterze. Jako przykład zróżnicowania ocen można podać bordoskie wino Château Talbot 2010 oraz Château Fombrauge  2010.

wino 1wino 2

Każdy z nas dysponuje bardziej lub mniej ograniczonym dochodem. Dlatego ważna jest nie tylko sama ocena jakości wina lecz także jej relacja do ceny, którą zapłacimy w sklepie lub restauracji. Niestety, eksperci bardzo rzadko odnoszą oceniane walory wina do jego ceny. Dlatego w ocenach wina, które prezentuje Winnice Profesora duże znaczenie posiada relacja jakości do ceny wina.

Korzystajmy z opinii ekspertów, lecz ostatecznie polegajmy na własnej ocenie wina i w żadnym wypadku nie wpadajmy w kompleks, kiedy nasza opinia będzie różna od ocen ekspertów. To my mamy rację, bo to nasze oczy oceniają barwę wina, jej odcienie i przejrzystość, to nasz nos rozpoznaje aromaty wina, to nasze kubki na języku rozpoznają jego smaki i budowę , kwasowość, zawartość  tanin, cukru, alkoholu.

Marek Rekowski

Marek Rekowski

Zostaw swój komentarz!

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz

wesprzyj moją pracę!

newsletter

partnerzy

autor

Winnica Profesora - autor, prof. Marek Rekowski.

prof. Marek Rekowski

Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli. Amator i znawca wina, autor książek Światowe rynki wina oraz Przewodnik po świecie wina i wykładów z zakresu ekonomii wina. Popularyzator wiedzy o winie.

dla miłośników wina

Winnica Profesora - książka.

Sprawdź mój przewodnik!

Książka "Przewodnik po świecie wina" adresowana jest do początkujących i nieco bardziej zaawansowanych amatorów wina.

wino dla konesera

szukaj

ostatnie wpisy

kategorie

NEWSLETTER

Zapisz się i dostawaj informacje o nowych wpisach.

KIM JESTEM
Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli.
WSPARCIE MOJEJ PRACY