Wina luksusowe

Sprawdź, o czym jest dzisiejszy wpis...

Najczęściej kupujemy wino w przystępnej cenie, w przedziale 25-30 PLN za butelkę. Jednak jest na rynku marginalny segment win luksusowych, gdzie ceny sięgają setek i tysięcy euro za butelkę. Handel takimi winami odbywa się często na aukcjach. Jedną z dużych, międzynarodowych platform handlu winem jest IdealWine, która ogłosiła listę 50 najdrożej sprzedanych win w 2018 roku.

 

Wina luksusowe1

W zasadzie niespodzianki nie ma. Czołowe miejsca na cenowej drabinie zajmują wina z Burgundii i Bordeaux. Burgundy ( cena za butelkę) zajmują aż 42 miejsca wśród 50 sklasyfikowanych, w tym oczywiście mityczne DRC Domaine de la Romanée-Conti, wymieniane na liście w 22 miejscach, w tym najdroższa butelka Romanée Conti Grand Cru Domaine de la Romanée Conti  z 2005 roku sprzedana za 16 173 euro. Wina z Burgundii wcale nie są winami ze starych roczników.

 Na wysokich miejscach są wina z Doliny Rodanu i Bordeaux. Natomiast w sprzedaży skrzynek wina przodują wielkie wina z Bordeaux, w tym 12 butelek Château Latour 1er Grand Cru Classé 1961 – 46 816 EUR, potem z Burgundii i Doliny Rodanu. Postęp odnotowują wina z Rodanu, zwłaszcza rzadkie roczniki Hermitage., takie jak Hermitage Ermitage Cuvée Cathelin Jean-Louis Chave  2009 za 12 652 euro.

Wina luksuskow 2

fot.Burgundy Discovery

Co definiuje wino luksusowe?

Liz Thach i Peter Yeung opublikowali książkę Luxury Wine Marketing, w której przedstawiają wyniki badań 8500 win o cenach powyżej 100 USD za butelkę, w podziale na odmianę winogron, z której wino powstało, region, ilość wyprodukowanych skrzynek oraz rocznik, w latach 2010- 2016.

Globalny rynek wina luksusowego wzrósł w ostatnim dziesięcioleciu ponad trzykrotnie. Wino luksusowe należy do kategorii produktów rzadkich, dających poczucie przywileju w próbowaniu dobra oraz przywileju w tym, że stać nas na kupno takiego wina.

Przyczyny kupowania wina luksusowego różnią się w zależności od kraju. Dla Niemców jest to wyraz osiągniętego statusu ekonomicznego, dla Francuzów świadectwo ekskluzywności, a dla Amerykanie wyraz hedonizmu. Dla wszystkich wino luksusowe musi mieć historycznie ugruntowany prestiż. Są to głównie  wina ze Starego Świata, choć także niektóre z Nowego Świata zdobywają rynek aukcyjny.

Oczywiście wino luksusowe powinno być symbolem wysokiej jakości, lecz także, w coraz większym stopniu, wyrazem dbania o środowisko, z którego pochodzi. Musi być autentyczne w swoim pochodzeniu, wytworzone w niewielkich ilościach.

Wyróżniono cztery przedziały cenowe dla win luksusowych: 50-99 USD, 100-499 USD, ikony 500 – 999 USD i wino marzeń powyżej 1000 USD za butelkę. Według Wine Searcher 50 topowych win ma ceny powyżej 1000 USD.

Dominującym konsumentem, kupującym wina luksusowe jest mężczyzna w wieku 30-50 lat posiadający wyższe wykształcenie, natomiast około 50% badanych, amerykańskich konsumentów  win luksusowych wydawało  50-99 USD na kupno butelki, a jedynie 5% powyżej 1000 USD.

Efekty demonstracji, snobizmu i naśladownictwa

Popyt na wina luksusowe jest także związany z takimi zjawiskami jak snobizm oraz efekty demonstracji i naśladownictwa. Wyjątkowe i drogie wina są przedmiotem inwestycji.

 Efekt demonstracji, nazywany też efektem Veblena, opisał socjolog i ekonomista Thorstein Veblen w książce Teoria klasy próżniaczej (Theory of the Leisuure Class), opublikowanej w 1899roku.Efekt Veblena dotyczy dóbr luksusowych i bogatych konsumentów. Poprzez konsumpcję drogich dóbr luksusowych, np. luksusowych win, konsumenci demonstrują swój status społeczny i przynależność do grupy społecznej ludzi bogatych. Im wyższa cena danego produktu, tym bardziej jest on pożądany przez bogatych członków społeczeństwa.

Zjawisko to jest także powiązane ze snobizmem – kupując dobro ( wino) luksusowe snob chce podkreślić swoją wyjątkowość i dowartościować się. Odwrotnym do efektu demonstracji jest naśladownictwo, czyli chęć naśladowania stylem konsumpcji innych. W przypadku wina efekt naśladownictwa jest bardzo silny wśród bogatych chińczyków, którzy chcą upodobnić się w konsumowaniu dobrych i drogich win do bogatych amerykanów czy francuzów. Dlatego eksport najlepszych, drogich win francuskich Bordeaux i Burgundii do Chin nieustannie rośnie.

Więcej winach DRC Domaine de la Romanée-Conti:

Ile za butelkę wyjątkowego, rzadkiego wina jest skłonny zapłacić kolekcjoner -1000, 10 000, 100 000 …..USD? Okazuje się, że dużo więcj, a ceny win kolekcjonerskich sięgają niebotycznych kwot.

 

 

Picture of Marek Rekowski

Marek Rekowski

Zostaw swój komentarz!

Dodaj komentarz

winnica wspiera fundację Fundacja People4People (P4P)

wesprzyj moją pracę!

newsletter

partnerzy

autor

Winnica Profesora - autor, prof. Marek Rekowski.

prof. Marek Rekowski

Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli. Amator i znawca wina, autor książek Światowe rynki wina oraz Przewodnik po świecie wina i wykładów z zakresu ekonomii wina. Popularyzator wiedzy o winie.

dla miłośników wina

Winnica Profesora - książka.

Sprawdź mój przewodnik!

Książka "Przewodnik po świecie wina" adresowana jest do początkujących i nieco bardziej zaawansowanych amatorów wina.

wino dla konesera

szukaj

ostatnie wpisy

kategorie

NEWSLETTER

Zapisz się i dostawaj informacje o nowych wpisach.

KIM JESTEM
Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli.
WSPARCIE MOJEJ PRACY