Wina luksusowe

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Sprawdź, o czym jest dzisiejszy wpis...

Najczęściej kupujemy wino w przystępnej cenie, w przedziale 25-30 PLN za butelkę. Jednak jest na rynku marginalny segment win luksusowych, gdzie ceny sięgają setek i tysięcy euro za butelkę. Handel takimi winami odbywa się często na aukcjach. Jedną z dużych, międzynarodowych platform handlu winem jest IdealWine, która ogłosiła listę 50 najdrożej sprzedanych win w 2018 roku.

 

Wina luksusowe1

W zasadzie niespodzianki nie ma. Czołowe miejsca na cenowej drabinie zajmują wina z Burgundii i Bordeaux. Burgundy ( cena za butelkę) zajmują aż 42 miejsca wśród 50 sklasyfikowanych, w tym oczywiście mityczne DRC Domaine de la Romanée-Conti, wymieniane na liście w 22 miejscach, w tym najdroższa butelka Romanée Conti Grand Cru Domaine de la Romanée Conti  z 2005 roku sprzedana za 16 173 euro. Wina z Burgundii wcale nie są winami ze starych roczników.

 Na wysokich miejscach są wina z Doliny Rodanu i Bordeaux. Natomiast w sprzedaży skrzynek wina przodują wielkie wina z Bordeaux, w tym 12 butelek Château Latour 1er Grand Cru Classé 1961 – 46 816 EUR, potem z Burgundii i Doliny Rodanu. Postęp odnotowują wina z Rodanu, zwłaszcza rzadkie roczniki Hermitage., takie jak Hermitage Ermitage Cuvée Cathelin Jean-Louis Chave  2009 za 12 652 euro.

Wina luksuskow 2

fot.Burgundy Discovery

Co definiuje wino luksusowe?

Liz Thach i Peter Yeung opublikowali książkę Luxury Wine Marketing, w której przedstawiają wyniki badań 8500 win o cenach powyżej 100 USD za butelkę, w podziale na odmianę winogron, z której wino powstało, region, ilość wyprodukowanych skrzynek oraz rocznik, w latach 2010- 2016.

Globalny rynek wina luksusowego wzrósł w ostatnim dziesięcioleciu ponad trzykrotnie. Wino luksusowe należy do kategorii produktów rzadkich, dających poczucie przywileju w próbowaniu dobra oraz przywileju w tym, że stać nas na kupno takiego wina.

Przyczyny kupowania wina luksusowego różnią się w zależności od kraju. Dla Niemców jest to wyraz osiągniętego statusu ekonomicznego, dla Francuzów świadectwo ekskluzywności, a dla Amerykanie wyraz hedonizmu. Dla wszystkich wino luksusowe musi mieć historycznie ugruntowany prestiż. Są to głównie  wina ze Starego Świata, choć także niektóre z Nowego Świata zdobywają rynek aukcyjny.

Oczywiście wino luksusowe powinno być symbolem wysokiej jakości, lecz także, w coraz większym stopniu, wyrazem dbania o środowisko, z którego pochodzi. Musi być autentyczne w swoim pochodzeniu, wytworzone w niewielkich ilościach.

Wyróżniono cztery przedziały cenowe dla win luksusowych: 50-99 USD, 100-499 USD, ikony 500 – 999 USD i wino marzeń powyżej 1000 USD za butelkę. Według Wine Searcher 50 topowych win ma ceny powyżej 1000 USD.

Dominującym konsumentem, kupującym wina luksusowe jest mężczyzna w wieku 30-50 lat posiadający wyższe wykształcenie, natomiast około 50% badanych, amerykańskich konsumentów  win luksusowych wydawało  50-99 USD na kupno butelki, a jedynie 5% powyżej 1000 USD.

Efekty demonstracji, snobizmu i naśladownictwa

Popyt na wina luksusowe jest także związany z takimi zjawiskami jak snobizm oraz efekty demonstracji i naśladownictwa. Wyjątkowe i drogie wina są przedmiotem inwestycji.

 Efekt demonstracji, nazywany też efektem Veblena, opisał socjolog i ekonomista Thorstein Veblen w książce Teoria klasy próżniaczej (Theory of the Leisuure Class), opublikowanej w 1899roku.Efekt Veblena dotyczy dóbr luksusowych i bogatych konsumentów. Poprzez konsumpcję drogich dóbr luksusowych, np. luksusowych win, konsumenci demonstrują swój status społeczny i przynależność do grupy społecznej ludzi bogatych. Im wyższa cena danego produktu, tym bardziej jest on pożądany przez bogatych członków społeczeństwa.

Zjawisko to jest także powiązane ze snobizmem – kupując dobro ( wino) luksusowe snob chce podkreślić swoją wyjątkowość i dowartościować się. Odwrotnym do efektu demonstracji jest naśladownictwo, czyli chęć naśladowania stylem konsumpcji innych. W przypadku wina efekt naśladownictwa jest bardzo silny wśród bogatych chińczyków, którzy chcą upodobnić się w konsumowaniu dobrych i drogich win do bogatych amerykanów czy francuzów. Dlatego eksport najlepszych, drogich win francuskich Bordeaux i Burgundii do Chin nieustannie rośnie.

Więcej winach DRC Domaine de la Romanée-Conti:

Ile za butelkę wyjątkowego, rzadkiego wina jest skłonny zapłacić kolekcjoner -1000, 10 000, 100 000 …..USD? Okazuje się, że dużo więcj, a ceny win kolekcjonerskich sięgają niebotycznych kwot.

 

 

Marek Rekowski

Marek Rekowski

Zostaw swój komentarz!

Dodaj komentarz

newsletter

autor

Winnica Profesora - autor, prof. Marek Rekowski.

prof. Marek Rekowski

Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli. Amator i znawca wina, autor książek Światowe rynki wina oraz Przewodnik po świecie wina i wykładów z zakresu ekonomii wina. Popularyzator wiedzy o winie.

dla miłośników wina

Winnica Profesora - książka.

Sprawdź mój przewodnik!

Książka "Przewodnik po świecie wina" adresowana jest do początkujących i nieco bardziej zaawansowanych amatorów wina.

wino dla konesera

Lawson’s Dry Hills White Label

Wspaniałe wino zasługujące na wysokie oceny. Dostępne w specjalistycznym sklepie VININOVA.PL.

Castello di Vopaia Chianti

Wino powstało jako kupaż z winogron Sangiovese z najlepszych winnic i działek w uprawie biologicznej z Volpaia.

Queiron Reserva

Wino o bogatym, intensywnym, owocowym bukiecie zapachowym z nutami beczki.

Queiron Mi Lugar

Wspaniałe wino zasługujące na wysokie oceny. Dostępne w specjalistycznym sklepie WINNICA.PL.

szukaj

youtube

ostatnie wpisy

kategorie

NEWSLETTER

Zapisz się i dostawaj informacje o nowych wpisach.

KIM JESTEM
Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli.

Podoba Ci się to, co czytasz?

Dostawaj powiadomienia o nowych wpisach prosto na skrzynkę.