Pandemia i izolacja zmieniają obyczaje konsumentów wina

Jak izolacja i pandemia wpłynęły na konsumentów wina i alkoholu w ogóle? Pijemy więcej, mniej - a może w ogóle? Przedstawiam badania i własne wnioski.

Mniej kupujących, mniejszy średni wydatek i większa częstotliwość konsumpcji wina, korzystanie z zapasów domowych oraz wzrost zakupów online. Tak można podsumować zachowanie konsumenta podczas izolacji w domu – koronawirus a obyczaje konsumentów wina.

Większa częstotliwość konsumpcji

W wszystkich badanych krajach częstotliwość konsumpcji wina znacznie wzrosła. Około 45% konsumentów nie zmieniło częstotliwości, 36% zwiększyło, a 19% zmniejszyło. Dotyczy to głównie osób starszych, bowiem osoby młode, poniżej 30 roku życia, konsumują więcej piwa. Większą częstotliwością konsumpcji wina cechują się konsumenci z wyższymi dochodami, natomiast ci z niższymi częściej konsumują piwo.

Obyczaje konsumentów wina.
fot. pixabay.com

Zachodzą zmiany we wzorcach konsumpcji i zakupów. Ogólnie konsumenci wydają mniej na napoje alkoholowe, a średnia cena zakupu wina znacznie spada. Spadek zakupów wina występuje we wszystkich kanałach dystrybucji z wyjątkiem sprzedaży online. Spadek w najważniejszym kanale, sieciach handlowych jest niewielki, natomiast w sklepach z winem i bezpośrednio w winiarniach sprzedaż załamała się.

Czynniki zwiększające częstotliwość konsumpcji wina to niepokój, niepewność a także zainteresowanie Internetem. Zwłaszcza strach jaki towarzyszy pandemii skłania do większej konsumpcji napojów alkoholowych we wszystkich krajach. Jednak bardziej aniżeli strach przed wirusem decyduje o tym silna obawa przed konsekwencjami ekonomicznymi, utratą zarobków, bezrobociem.

Własne zapasy i zakupy online – obyczaje konsumentów wina

Konsumenci preferowali korzystanie z zapasów zgromadzonych w domu, ograniczali zakupy i średni wydatek na kupno butelki wina. Tylko 21% kupuje wino okresie pandemii, większość korzysta z domowych zapasów. Dlatego po zniesieniu ograniczeń można spodziewać się wzrostu zakupów dla bieżącej konsumpcji oraz odnowienia zapasów.

Ponieważ restauracje i bary, jeden z podstawowych kanałów sprzedaży wina, są (lub były) zamknięte, konsumpcja wina odbywała się w domach, zamiast na zewnątrz. W krajach gdzie konsumenci korzystają masowo i często z restauracji i barów – Włochy, Hiszpania, Francja, można było spodziewać się wzrostu konsumpcji. Jednak nie znalazło to całkowitego potwierdzenia w wartości sprzedaży wina, gdyż często kupowano wino tańsze i korzystano z domowych zapasów.

Ludzie gromadzą zapasy w domu aby mieć napoje i drinki pod ręką. W USA sprzedaż piwa i cydru osiągnęła w pierwszym tygodniu maja szczytową sumę ponad miliarda USD. Ponadto ludzie kupują duże opakowania, których sprzedaż wzrosła o 36%.

Obyczaje konsumentów wina - ecommerce.
fot. pixabay.com

Zakupy wina online wzrosły o 15% choć ich udział w zakupach ogólnych jest nadal niewielki. W czasie pandemii około 20% konsumentów kupuje wino online. Wiele zależy od stopnia rozwoju tego kanału dystrybucji. Np. w Hiszpanii nie jest on jeszcze dobrze rozwinięty i wymaga sporych nakładów ze strony firm winiarskich w czasie, kiedy ich sytuacja ekonomiczna pogarsza się.

W USA, gdzie sieć sprzedaży online jest rozbudowana, w pierwszym tygodniu maja sprzedaż alkoholi w tym kanale dystrybucji zwiększyła się około 340% w relacji do roku poprzedniego. W Wielkiej Brytanii marka piwa Jubel odnotowała od marca wzrost aż o 1400%, pomimo niedawnego uruchomienia sklepu internetowego. Sklepy detaliczne zaczęły zmieniać strategie marketingowe koncentrując się na dystrybucji online i zwiększając dwukrotnie środki finansowe na ten cel.

Mniejsze wydatki na wino – obyczaje konsumentów wina

Badania wykazały, że zmniejszył się średni wydatek na kupno butelki wina we wszystkich segmentach cenowych, z wyjątkiem cen najniższych, mniejszych niż 5 Eur Jest to niekorzystne dla firm winiarskich zwłaszcza ,że zamknięcie restauracji i hoteli już ograniczyło sprzedaż wina – zwłaszcza o wyższych cenach.

Konsumpcja samotnie i nowa forma – internetowy aperitif

Ograniczenie spotkań z kolegami, znajomymi zwiększyło skłonność samotnego smakowania wina, co deklaruje aż 32% ankietowanych. Powstała nowa forma konsumpcji – aperitif przez Internet, bardzo popularna wśród młodych Włochów i Francuzów, zwłaszcza studentów.

Obyczaje konsumentów wina - aperitif przez internet.
fot.tecnovino

Wzrasta udział w zakupach napojów bezalkoholowych

Mogło by się wydawać, że ludzie zamknięci w domach będą spożywać więcej napojów alkoholowych na co wskazują dane o wzroście sprzedaży online. Jednak nie jest to do końca prawdą.

Do maja sprzedaż napojów alkoholowych w USA wzrosła o 44% w stosunku rocznym. Jednak  jednym z najsilniejszych wzrostów odnotowała sprzedaż piwa bezalkoholowego, co może wskazywać na umiarkowanie w konsumpcji alkoholu. Podobnie jest w innych krajach gdzie rośnie liczba zwolenników  napojów niskoalkoholowych. Na przykład sprzedaż  piwa 0,5% ABV w Wielkiej Brytanii wzrosła w ostatnich trzech miesiącach o 300%.


Na podstawie: badania ankietowe naukowców z hiszpańskich uniwersytetów (Universitat Politècnica de València, Universidad de Zaragoza oraz Universidad Pública de Navarra) obejmujące 6600 konsumentów wina w ośmiu krajach europejskich (Hiszpania, Belgia, Włochy, Francja, Austria, Portugalia, Niemcy, Szwajcaria),  w okresie  izolacji wywołanej pandemią koronawirusa, Tecnovino, Nielsen – Raport Rynku Napojów Alkoholowych oraz The Drink Business.

Picture of prof. Marek Rekowski

prof. Marek Rekowski

Zostaw swój komentarz!

Dodaj komentarz

winnica wspiera fundację Fundacja People4People (P4P)

wesprzyj moją pracę!

newsletter

partnerzy

autor

Winnica Profesora - autor, prof. Marek Rekowski.

prof. Marek Rekowski

Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli. Amator i znawca wina, autor książek Światowe rynki wina oraz Przewodnik po świecie wina i wykładów z zakresu ekonomii wina. Popularyzator wiedzy o winie.

dla miłośników wina

Winnica Profesora - książka.

Sprawdź mój przewodnik!

Książka "Przewodnik po świecie wina" adresowana jest do początkujących i nieco bardziej zaawansowanych amatorów wina.

wino dla konesera

szukaj

ostatnie wpisy

kategorie

NEWSLETTER

Zapisz się i dostawaj informacje o nowych wpisach.

KIM JESTEM
Marek Rekowski, profesor ekonomii, wieloletni wykładowca mikroekonomii i koniunktury gospodarczej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, visiting professor na uniwersytetach francuskich w Saint Etienne, Dijon, Orleanie, ESCP Business School w Paryżu oraz hiszpańskich w Madrycie, Pamplonie i Sevilli.
WSPARCIE MOJEJ PRACY