Jeśli ktoś chciałby umieścić na swoim winie lub innym produkcie nazwę lub znak Moët & Chandon – musiałby zapłacić jego właścicielowi przynajmniej 5,5 miliarda złotych. O ile ten w ogóle zechciałby go sprzedać. Tyle – według Brand Finance – jest warta marka słynnego szampana, należąca do francuskiego giganta marek luksusowych LVHM. Jakie są najdroższe marki wina 2024?
Jakie marki wina mają najwyższą wartość?
Firma Brand Finance opublikowała listę najdroższych marek wina w 2024 roku. W ocenie marki brano pod uwagę wiele czynników, m.in działania i inwestycje marketingowe, kapitał i wyniki biznesowe firmy, do której marka należy.
Nieprzypadkowo najdroższe marki należą do największych na świecie firm winiarskich –francuskiej firmy marek luksusowych LVMH ( Louis Vuitton Moët Hennessy), australijskiej Tresaury Wine Estates czy francuskiej Pernod Ricard. Firmy te działają w skali globalnej i sprzedają wina w wielu krajach, wydając przy tym ogromne środki na promocję i reklamę marki. Światowy zasięg rynku i dochody ze sprzedaży sięgające miliardów dolarów rocznie stanowią o bardzo wysokiej wycenie maki ich win.
Dominacja LVHM (Louis Vuitton Moët Hennessy) – najdroższe marki wina 2024
Najwięcej najdroższych marek wina jest w posiadaniu francuskiego giganta produktów luksusowych LVHM – Louis Vuitton Moët Hennessy. W pierwszej dziesiątce aż cztery należą do tej firmy, w tym na pierwszym miejscu marka szampana Moët & Chandon, za nią plasują się Chandon, Veuve Clicquot i Dom Pérignon. Piąte miejsce zajmuje marka Changyu – chińskiego producenta wina, a dalej plasują się dobrze znane marki win Penfolds, Yellow Tail, Beringer, Jacob’s Creek i Lindeman’s.
Najdroższe marki wina 2024, pierwsza 10:
- Moët & Chandon, LVMH, Francja – 1,4 mld USD.
- Chandon, USA – 1 mld USD.
- Veuve Clicquot, LVMH, Francja -1 mld USD.
- Dom Pérignon, LVMH, Francja – 0,8 mld USD.
- Changyu, Changyu Pioneer Wine Company, Chiny – 0,7 mld USD.
- Penfolds, Tresaury Wine Estates, Australia – 0,7 mld USD.
- Yellow Tail, Casella Family, Australia – 0,6 mld USD.
- Beringer, Tresaury Wine Estates USA – 0,5 mld USD.
- Jacob’s Creek – Pernod Ricard, Francja – 0,3 mld USD.
- Lindeman’s Tresaury Wine Estates, Australia – 0,3 mld USD.
Mówiąc o wycenie marek wina prezes Brand Finance China Chen Yideng podkreślił, że ważnym elementem dla budowania rozpoznawalności maki jest zrównoważony rozwój.
Badania Brand Finance pokazują, że zrównoważony rozwój odgrywa obecnie znaczącą rolę w decyzjach zakupowych konsumentów, stanowiąc 11% czynników branych pod uwagę przy wyborze marek wina i szampana. Firmy stosujące zrównoważone praktyki, takie jak ograniczanie stosowania pestycydów, recykling wody i zapewnianie sprawiedliwego traktowania pracowników winnic, cieszą się coraz większym uznaniem konsumentów. W nadchodzących latach przejrzyste informowanie o tych wysiłkach będzie kluczem do zdobycia zaufania i preferencji konsumentów – Chen Yideng.
Szampany Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Dom Pérignon, wina Yellow Tail (z charakterystyczną sylwetką małego kangurka), Jackob’s Creek czy Penfolds są znane wielu polskim amatorom wina. Mniej znane i dostępne w Polsce są marki win Lindeman’s, Chandon, Beringer czy Changyu.
Lindeman’s – najdroższe marki wina 2024
Marką Lindeman oznaczane są wina australijskiej firmy winiarskiej należącej do światowego potentata Tresaury Wine Estates. Firmę założył w 1843 roku Dr Henry John Lindeman, który w Hunter Valley w regionie New South Wales założył pierwsze winnice o powierzchni 16 hektarów. Obecnie firma ma winnice w wielu miejscach w Australii – na południu kraju w Barossa Valley i Connawarra oraz Karadoc w regionie Victoria. Wina z popularnej serii Bin wytwarzane są z kilkunastu odmian winogron, podobnie jak wina wyższej jakości Gentelman’s Collection.
Chandon – najdroższe marki wina 2024
Domaine Chandon z Napa Valley w Kalifornii została utworzona w 1973 roku przez Moet & Chandon i przedsiębiorcę Johna Wrighta. Winnice położone są w kilku oznaczonych regionach. Z tradycyjnych dla szampana winogron – Chardonnay, Pinot Noir i Pinot Meunier -powstają wina musujące, wytwarzane metodą tradycyjną, czyli drugiej fermentacji w butelce.
Beringer – najdroższe marki wina 2024
Firma Beringer Vineyards z Santa Helena w Kalifornii powstała w 1876 roku i jest najstarszą nadal działającą winnicą w Napa Valley. Założył ją niemiecki imigrant Jackob Beringer. W 2001 posiadłość, łącznie z historycznymi budynkami, została wpisana do National Register of Historic Places. W roku 1934 winiarnia, jako pierwsza w Kalifornii, umożliwiła publiczne zwiedzanie posiadłości i próbowanie wina.
Dzisiaj turystyka winiarska stanowi ważny sektor biznesowy w regionie, przynosząc firmom winiarskim miliony dolarów dodatkowych przychodów. Firma i marka Beringer należy obecnie do Tresaury Wine Estates. Podstawę portfolio tworzą wina Beringer Private Reserve, wytwarzane głównie z odmian Cabernet Sauvignon i Chardonnay.
Changyu – niespodzianka z Chin!
Dla wielu nazwa Changyu jest nieznana. Tymczasem jest to najstarsza i największa firma winiarska w Chinach. Założona w 1892 roku, dziś zajmuje dzisiaj blisko 50% krajowego rynku wina i osiąga przychody ponad 600 mln USD rocznie. Portfolio obejmuje popularne marki, takie jak Changyu Noble Dragon oraz wina premium. Wartość konsumpcji chińskich win przekracza 20 miliardów USD rocznie. Właśnie ogromnemu i szybko rosnącemu rynkowi krajowemu przypisuje się wysoką pozycję marki Changyu.
Siedziba firmy Changyu w Yantai, Wikipedia.
Warto nadmienić, że firma Changyu spopularyzowała w Chinach czerwoną odmianę Cabernet Gernischt (podobną do chilijskiego carmenere). Pierwsze wino – pod nazwą Noble Dragon – wyprodukowała w 1931 roku. Dzisiaj jest to wino dobrze zrównoważone o smaku czerwonych owoców i dojrzałych taninach.
Wino Noble Dragon Changyu z odmiany Cabernet Gernischt wyprodukowano po raz pierwszy w 1931 roku.
Pomimo wysokiej pozycji największego producenta wina w Chinach – wycena marka Changyu blednie w porównaniu z Kweichow Moutai. Czyli marką najbardziej znanego producenta wódki Baijiu w kraju, która jest wyceniana na ponad 2 miliardy USD.