Każdego roku, w trzeci czwartek listopada, w tysiącach barów i restauracji na całym świecie próbuje się młode, dopiero co napełnione do butelek wino Beaujolais Nouveau. W ciągu niespełna miesiąca konsumenci wypijają ponad połowę produkcji nowego wina.
Pojawienie się wina oznajmia slogan marketingowy: Le Beaujolais Nouveau est Arrivé (Przybyło Nowe Beaujolais), pochodzący z książki René Falleta pod tym samym tytułem, opublikowanej w 1968 roku.
ź: beure-over-com blog
Wino pochodzi z regionu winiarskiego Beaujolais, położonego na północ od Lyonu. Na 22 000 hektarów winnic wytwarza się głównie wino czerwone z odmiany Gamay. Obok popularnego Beaujolais Nouveau w regionie powstają wina oznaczone jako Beaujolais Village oraz 10 najlepszej jakości Crus de Beaujolais, takich jak np. Bruilly, Saint Amour,Moulin à Vent czy Juliénas.
Ręcznie zebrane winogrona podlegają oryginalnej winifikacji
Zebrane ręcznie całe grona, łącznie z łodygą i szypułkami ,umieszcza się ściśle w zamkniętych zbiornikach. Pod wpływem ciężaru jagody puszczają sok. W środowisku pełnym dwutlenku węgla kwas jabłkowy przekształca się w alkohol. Jest to fermentacja węglowa, która nadaje winom z tego regionu cechy specyficzne. Do momentu tłoczenia maceracja trawa krótko – tylko 4 dni w przypadku Beaujolais Nouveau.
Ręczny zbiór winogron Gamay w Beaujolais
Wino ma umiarkowaną kwasowość, jest lekkie, ma mało tanin, jest owocowe w smaku, o wyraźnym zapachu i krótkotrwałe. Wino pije się jako młode, serwując je lekko schłodzone, najlepiej wraz z prostymi daniami – wędlinami, podrobami, smażonymi kiełbaskami, mięsiwem z grilla.
Marketingowy majstersztyk
Od dawna wino z Beaujolais było popularnym, stołowym winem Francuzów. W latach po II Wojnie światowej tanie Beaujolais cieszyło się dużym powodzeniem w barach Paryża oraz w pobliskim Lyonie. Powojenny boom gospodarki francuskiej w latach 1950 – 1970 zaowocował dużym wzrostem dochodów gospodarstw domowych. Francuzów było stać na droższe wina lepszej jakości. Konsumpcja wina stołowego stopniowo zmniejszała się uderzając w wino z Beaujolais. Regionowi, uzależnionemu całkowicie od uprawy winorośli i produkcji wina, zaczął zagrażać głęboki kryzys. Winiarze z ledwością wiązali koniec z końcem, a wielu stanęło na progu bankructwa.
Winiarze oraz handlowcy, tacy jak George Duboeuf, wylansowali, początkowo na skalę krajową a później międzynarodową, święto młodego wina Beaujolais Nouveau – wina ze zbiorów bieżącego roku, gotowego do sprzedaży już po 6 tygodniach. Od 1985 roku inauguracja młodego wina odbywa się każdego roku w trzeci czwartek listopada.
Z czasem święto młodego wina Beaujolais Nouveau stało się obyczajem powszechnym nieomal na całym świecie.
Rocznie produkuje się około 450 000 hektolitrów Beaujolais Nouveau, co stanowi około 1/3 całej produkcji wina z regionu Beaujolais.
Ponad 50 % trafia na rynki azjatyckie, głównie do Japonii i Korei Południowej. W ciągu kilku dni sprzedaje się ponad 30 % całej produkcji świeżego wina z Beaujolais. Do nas obyczaj Beaujolais Nouveau dotarł po 2004 roku, kiedy po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej zniknęły cła na produkty z krajów unijnych i wina z Francji stały się bardziej dostępne.
ź: pastouch.fr
Wprawdzie sukces przyciąga naśladowców z innych krajów winiarskich, np. z Włoch, gdzie produkuje się vino novello, to jednak winiarze z Beaujolais zbierają premię za innowację rynkową.